feat0

Kenapa Perlu Kepada Dinar ???...

Abu Bakar Ibn Abi Maryam melaporkan bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW telah bersabda: "Akan tiba suatu zaman di mana tiada apa yang bernilai dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah Dinar dan Dirham (untuk digunakan)". [ Musnad Imam Ahmad Ibn Hanbal ] Read More
feat2

Kenapa Perlu Kepada Dinar ???...

Emas merupakan komoditi yang paling stabil harganya. Pada 18 Julai 2001, sekeping syiling Kijang Emas seberat 1 auns harganya ialah RM1,082.00. Hari ini pada tarikh 1 Julai 2010, ia sudah boleh dijual dengan harga RM4,104.00 Keuntungan 400% dalam masa 9 tahun!
[ Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ] Read More
feat2

Kenapa Perlu Kepada Dinar ???...

“Mata wang Amerika Syarikat kini boleh dianggap sebagai tisu tandas kerana nilainya semakin menyusut dan tidak berharga berbanding emas yang diterima di semua negara dunia. Langkah menggunakan Dinar emas sebagai ganti mata wang utama seperti dollar AS dalam pelbagai transaksi juga boleh menghentikan perang mata wang”.
[ Tun Dr. Mahathir Mohamad ] Read More
feat2

Kenapa Perlu Kepada Dinar ???...

Kapitalisme merupakan Sistem yang muncul dari aqidah sekularisme yang meletakkan kebebasan sebagai asas utamanya. Ia menyebabkan bertambahnya jurang antara yang kaya dan miskin. Kapitalisme dicipta bukan untuk mengatasi masalah kemiskinan bahkan ia berfungsi mempertingkatkannya!
[ Capitalism Economics ] Read More
feat2

Kenapa Perlu Kepada Dinar ???...

"Saya pernah diutus Umar bin Abdul Aziz untuk memungut zakat ke Afrika. Setelah memungutnya, saya berniat untuk memberikannya kepada orang-orang miskin. Namun, saya tidak menjumpai seorang pun. Akhirnya, saya memutuskan untuk membeli hamba sahaya lalu memerdekakannya."
[ Sirah Umar Abdul Aziz, ms 59 ] Read More

Sunday, January 16, 2011

Teknik Ar-Rahnu Dalam Pembelian Dinar - Bah 1

Barang Gadaian

Kali ini saya akan membincangkan cara bagaimana anda dapat menjana keuntungan dengan Skim Ar-Rahnu... Skim Ar-Rahnu ditawarkan di pelbagai institusi antaranya: Agro Bank, Bank Rakyat, Yapeim dan lain-lain lagi. Terdapat beberapa faktor yang dapat menentukan keuntungan bilamana teknik Ar-Rahnu digunapakai, antaranya kadar harga emas yang ditetapkan oleh Ar- Rahnu, margin pembiayaan Ar-Rahnu, upah simpanan, serta jumlah tunai yang berbaki di tangan. Suka saya ingatkan terlebih dahulu, teknik Ar-Rahnu ini memerlukan pengetahuan mendalam tentang faktor-faktor tertentu, bagi menentukan keuntungan dapat diperolehi. Jangan terlibat dengan skim Ar-Rahnu sekiranya anda kurang faham, kerana anda mungkin mengalami kerugian. Kerugian yang dialami, kebanyakkannya berpunca dari sikap sambil lewa peserta dalam memahami teknik yang digunakan.

Bagi memudahkan penerangan tentang teknik Ar-Rahnu, terlebih dahulu sila ikuti penerangan berkenaan tatacara mengira upah simpanan atas barang gadaian atau kos yang perlu dibayar oleh setiap peserta. Contoh pengiraan adalah seperti di bawah:-

Ahmad ingin menggadaikan 1 Dinar Emas miliknya di Agro Bank. Pada hari berkenaan, Skim Ar-Rahnu Agro Bank menawarkan Harga Emas 916 sebanyak RM123.00 segram, margin pinjaman 70% dan Upah simpanan RM0.75/100 daripada nilai marhun kepada Ahmad.

Nilai Marhun = Harga Emas X Berat Emas
RM123.00 X 4.25 gram = RM522.75

Jumlah Pinjaman = Margin Pinjaman X Nilai Marhun
70% X RM522.75 = RM365.93

Upah Simpanan 6 Bulan = Kadar Upah X Nilai Marhun X 6 Bulan
RM0.75/100 X RM522.75 X 6 = RM23.52

Oleh yang demikian dengan menggadaikan 1 Dinar, Ahmad akan memperolehi wang berjumlah RM365.93. Untuk menebus semula 1 Dinar tersebut selepas 6 bulan, Ahmad perlu membayar sejumlah RM389.45 (RM365.93 + RM23.52).

Selepas mengikuti penerangan di atas, anda sepatutnya telah memahami kaedah pengiraan Upah Simpanan Ar-Rahnu dan Jumlah Pinjaman yang akan diperolehi melalui gadaian berkenaan. Penerangan selanjutnya adalah berkenaan teknik Ar-Rahnu yang akan digunakan bagi memaksimakan keuntungan. Untuk memudahkan penerangan, sila ikuti Video di bawah terlebih dahulu bagi mendapat maklumat asas berkenaan teknik yang akan digunakan. Setelah anda selesai menonton Video di bawah, sila ikuti penerangan selanjutnya di sini (sila klik).


Teknik Ar-Rahnu - Bahagian 1


Teknik Ar-Rahnu - Bahagian 2


Teknik Ar-Rahnu - Bahagian 3